Tiistai 13.6. Kaliningrad- Koło (Puola)

Kaliningradissa herättyämme pohdimme aamupalan mahdollisuutta hotellissamme. Olimme sen jo alustavasti edellisenä iltana varanneet. Nyt kuitenkin huomasimme, että kassassa oli ruplia niin vähän, että niillä ei aamupalaa hotellista saisi. Päätimme siis kysyä korttimaksun mahdollisuutta, mutta sitäkään ei valitettavasti ollut. Pahoittelimme. että emme nyt valitettavasti pysty hotellin aamiaista syömään rahanpuutteen vuoksi.

Vaihtoehto kaksi oli siis otettava käyttöön. Vähäisillä ruplilla saisimme kuitenkin kaupasta jotain evästä. Pieni kauppa löytyikin ihan läheltä ja suppeasta valikoimasta löysimme kuitenkin vähän suuhunpantavaa. Reko palasi ostosten kanssa hotelliin ja me muut lähdimme aamulenkille lammen (tai järven) ympäri, jota jo edellisiltana kävelimme. Todella kaunista seutua oli tämä meidän lenkkiympäristömme tänä aamuna!

Kun palasimme hotelliin, oli respan tyttö soittanut huoneeseemme ja sanonut, että talo tarjoaa meille kahvit alakerrassa. Niinpä menimme alas ja kahvin lisäksi meille tarjoiltiin maukkaat paahtoleivät. Henkilökunta pahoitteli kovasti sitä, että he eivät voineet ottaa maksua luottokortilta ja tämä oli heidän anteeksipyyntönsä siitä. Olimme kyllä todella yllättyneitä, mutta toki myös iloisia tällaisesta palvelusta. Niinpä söimme tarjotut leivät ja sen jälkeen hipsimme ylös ja söimme vielä kaupasta ostetun aamiaisen.

Aamiaisen jälkeen totutusti kamppeet kasaan ja tien päälle. Suuntasimme suoraan rajalle, sillä aikaa ei ollut enempää Kaliningradin tutkimiseen. Matkalla näimme kuitenkin joitakin Kaliningradin nähtävyyksiä, kuten Neuvostojen talon. Taloa aloitettin rakentamaan vuonna 1970, mutta sitä ei koskaan ole saatu kokonaan valmiiksi. Ilmeisesti koko talo on käyttökelvoton rakennusteknisistä syistä.

Rajamuodollisuudet Venäjän puolella sujui aika nopeasti. Enemmän aikaa kului Puolan tullissa, vaikka ajateltiin EU-kansalaisuuden jotenkin vauhdittavan rajamuodollisuuksia. Aikaa kului lähinnä vain jonotukseen. Kun oma vuoromme tuli, halusivat he kurkata sivulaukkuihin, mutta eivät penkoneet niitä sen enempää. Muutamaan otteeseen meiltä kysyttiin, että onko mukana savukkeita tai alkoholia, johon vastasimme tietysti ei, vaikka klubipullo poltteli kenkälaukussa. Yhteensä aikaa rajalla kului tunti ja vartti.

Rajanylityksen jälkeen olikin matkaa taitettavana. Emme olleet varanneet vielä majoituspaikkaa, sillä meillä ei ollut vielä tietoa siitä, kuinka pitkälle jaksaisimme päivän aikana ajaa. Ajatuksena oli, että pääsisimme mahdollisimman lähelle Zakopanea, jotta olisimme keskiviikkona ajoissa perillä. Matkaa Kaliningradista Zakopaneen oli vähän päälle 800 kilometriä, joten joka tapauksessa ajokilometrejä tulisi tänään paljon.

Pian Puolan puolelle saavuttuamme meille tuli nälkä ja kävimme pikalounaalla McDonaldsilla. Ja sitten vain jatkamaan matkaa. Keli oli muuten hyvä, mutta kovin tuulinen. Koska kyseessä oli ns. siirtymäpäivä, ajoimme myös paljon moottoritietä pitkin. Tuuli otti ainakin kyytiläisiin niin kovasti, että välillä vähän jo pelottikin.

Pääsimme suunnilleen puoliväliin matkaa, kun totesimme, että nyt ei enää jaksa. Aloimme etsiä läheltä sopivaa majapaikkaa Booking.comin avulla. Viimein löysimme hotellin paikkakunnalta nimeltään Koło.  Koło ei ollut mitenkään erityisen houkutteleva paikkakunta, mutta löysimme sieltä hyvän ja edullisen hotellin nimeltään Mazurek. Hotelli oli todella uusi ja siisti kaikinpuolin. Vaikka luulisi, että moottoripyöräreissuun ei paljon kampetta pakata, niin kuva kertoo kyllä jotain ihan muuta.

Kiinnostava yksityiskohta oli se, että huoneen televisiosta pystyi katsomaan suoraan valvontakameroiden kuvaa pihamaalta. Tietysti, kun emme kameroista tienneet mitään ennen huoneeseen tuloa, parkkeerasimme ne niin, että toisesta pyörästä näkyi kuvissa vain eturengas ja toisesta ei mitään. Mutta parempi sekin. Muutenhan tuollainen valvontakamerakuva oli oikein viihdyttävää seurattavaa :).

Koska olimme perillä hotellissa noin kahdeksan aikoihin, emme enää jaksaneet lähteä ulos syömään, vaan kävelimme läheiseen Lidliin ja ostimme sieltä iltapalatarpeet.