Keskiviikko 14.4. Koło-Zakopane

Kołon hotellissa söimme maittavan aamiaisen ja taas matkaan. Kilometrejä oli edessä nelisensataa. Ja jälleen halusimme edetä mahdollisimman nopeasti, joten moottoriteitä pitkin piti osittain nytkin edetä. Sama tuuliongelma vaivasi meitä myös tällä pätkällä. Ennen kuin päästiin varsinaisesti matkaan, huomasimme, että pyörien navigaattorit lähtivät johdattamaan meitä eri reittiä. Sitä asiaa piti myös matkan varrella hieman tuumailla.

Kun moottoritiepätkiltä päästiin, oli mukava ajella näitä pienempiäkin teitä. Näiden erityispiirteenä oli usein se, että niitä reunustivat puukujat.

Moottoritiellä osuimme muutaman kerran ruuhkaan. Hetken siinä mietimme, mitä tehdään, mutta sitten ranskalaiset motoristit tekivät meillä tietä ja lähdimme heidän peräänsä ohittamaan jonoa oikeaa piennarta pitkin. Muutenhan tuolla matkan varrella motoristeja oli aika harvassa.

Mitä lähemmäs Zakopane tuli, sitä hitaammaksi liikenne muuttui. Noin kaksikymmentä kilometriä ennen määränpäätä liikenne eteni jo osittain lähes kävelyvauhtia. Osittain syynä olivat useat tietyömaat ja siltatyömaat, joita alueella tehtiin. Suurin syy löytyi kuitenkin sillasta, jossa oli vain yksi kaista. Tämän vuoksi liikenne takkusi kovin. Kun pääsimme sillan ohi, matka jatkui ihan kivasti.

Paikanpäälle päästyämme olimme hyvin vaikuttuneita varaamastamme huoneistohotellin asunnosta, jossa oli tarkoitus yöpyä seuraavat kolme yötä. Huoneisto oli aika uusi ja siisti sekä tilava. Zakopanen keskustaan oli matkaa n. 500 metriä. Hotelli oli nimeltään Apartament Zakopianskie Tarasy 11 Spa.

Kun saavuimme Zakopaneen, saimme kuulla, että Puolassa vietetään seuraavana päivänä eli torstaina suurta kirkollista juhlapäivää, Kristuksen pyhän ruumiin ja veren päivää. Tuo päivä on Puolassa vapaapäivä ja meitä varoitettiin, että seuraavana päivänä sekä huoneistohotelli että koko Zakopane tulee olemaan täynnä ihmisiä. Sen vuoksi huoneistohotellin työntekijä kehoittikin meitä käyttämään hotellin kylpyläpalveluita tänään, koska siellä olisi vielä
tilaa. Kylpylä oli auki klo 22 asti.

Hotellin kylpylä käsitti siis kaksi sisäporeallasta ja saunan. Päätimme pikaisesti käväistä poreissa, vaikka kello lähenteli jo yhdeksää ja oli vähän nälkäkin. Poreiden jälkeen lähdimme tutustumaan keskustan tarjontaan. Koska kello lähenteli jo yhtätoista, moni ravintola oli jo sulkenut tai sulkemassa ovensa. Löysimme kuitenkin yhden todella upean ravintolan ja söimme siellä pitkän kaavan mukaan. Ravintola oli nimeltään Karczma Po Zpoju ja voimme todella suositella sitä, jos Zakopanessa vierailette.